In dit gastenboek kan u, als u dat wenst, uw mening, ervaringen en tips delen …

Schrijf een nieuw bericht voor het Gastenboek

 
 
 
 
 
 
 

Velden gemarkeerd met * zijn verplicht.
Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Het kan zijn dat je bericht pas zichtbaar wordt nadat we het beoordeeld hebben.
We houden het recht om berichten te wijzigen, te verwijderen, of niet te publiceren.

Willy Willy schreef op 10 april 2019 om 23:15 ...

Nergens op de site zal u een persoonlijke mening vinden... Misschien is deze gastenboek de ideale plaats om dit toch te doen:


"Arséne Goedertier is de afperser en handelde in deze alleen. Hij is het 'slachtoffer' van zijn zelfingenomen ijdelheid, overtuigd van zichzelf, z'n intellect, zijn kunnen en ... van z'n "(speurders)mentaliteit" ... of misschien wel vooral z'n verantwoordelijkheidszin en loyaliteit (hoe raar het ook klinkt) ... maar dief ??? Nee, totdat er (ernstige) aanwijzingen zijn of het tegendeel bewezen is gun ik hem op dat vlak volledig het voordeel van de twijfel !"

Lees in de tijdslijn (item: Einde Duits onderzoek) de conclusie van Henry Koehn, de Duitse onderzoeker; ik ben, na studie, quasi net dezelfde mening toegedaan. (met uitzondering van de aanzet; m.i. was AG op de hoogte van wat er gebeuren zou - cfr. Opening kredietlijn op 26.12.1933 | frappant is het feit dat er op deze rekening enkel betekenisvolle beweging is op cruciale dagen in deze zaak.)

Het doel van deze site - voor mij persoonlijk - is dan ook de feiten in de juiste context te schetsen. De handelingen van Arsene Goedertier en anderen correct en objectief weer te geven en er geen eigen interpretaties of veronderstellingen aan toe te voegen.

Arsene Goedertier had ontegensprekelijk met de zaak te maken maar verdient het niet om als "de dief" de geschiedenis in te gaan. Ook hij verdient het voordeel van de twijfel ... Dus zeg en schrijf in de toekomst "de vermoedelijke afperser" in plaats van "de dief"...

De bergplaats ?
Laten we aannemen dat de RR zich nog steeds in de initiele bergplaats bevinden ...
Om een inzicht te krijgen in een mogelijke bergplaats moeten we m.i. uitgaan van twee mogelijkheden;

- AG was fysiek aanwezig bij de diefstal
- AG was NIET fysiek aanwezig bij de diefstal

In het eerste geval bestaat inderdaad de mogelijkheid dat de RR werden achtergelaten/verstopt in de St Baafskathedraal.

In het tweede geval lijkt het heel onwaarschijnlijk (Brief 1 - 30 april '34 - "Ik alleen weet ...", Brief 12 - 20 september '34 - "een gedeelte van ipv het gehele paneel SJ" en Brief 14 - na 01 november'34 - "materiële onmogelijkheid" ) dat het paneel zich in het St Baafs (of rechtstreeks gerelateerd) zou bevinden. Hieruit volgt dat het paneel onmiddellijk of kort na de diefstal moet zijn ondergebracht op een plaats die voldoet aan een aantal criteria. De kennis, veiligheid, anonimiteit en de mogelijkheid moet op dat tijdstip aanwezig geweest zijn bij A.G. ... voeg daarbij nog de verklaringen en handelingen uit de onmiddellijke omgeving (echtgenote, broer, ...) van A.G.

In deze site zit een locatie (weliswaar geen exacte, punctuele bergplaats) in de omgeving van de St Baafskathedraal - "Je chercherait autour de St-Bavon (of autour de la cathédrale)" | "Déplacer n'est pas voler"- die volledig voldoet aan de tweede mogelijkheid. Waarom deze realistische locatie nooit werd belicht is voor mij een raadsel en verdient nader onderzocht te worden ...