Het Lam Gods, wat vooraf ging …
judocus vijd en elisabeth borluut 1432
Josse Vijd, heer van Pamele en zijn echtgenote Elisabeth Borluut

In de vroege 15e eeuw lieten Josse Vijd (1360-1439), heer van Pamele, en zijn echtgenote Elisabeth Borluut het imposante polyptiekDe Aanbidding van het Lam Gods creëren voor hun familiekapel in de Sint-Janskerk, de huidige Sint-Baafskathedraal in Gent. Ze vertrouwden deze prestigieuze opdracht toe aan Hubert van Eyck, een meester in de schilderkunst van zijn tijd.

Hubert van Eyck overleed echter op 18 september 1426 zonder zijn werk te voltooien. Op aandringen van Vijd stemde Jan van Eyck ermee in om het werk van zijn broer voort te zetten, waarschijnlijk al in een vergevorderd stadium.

Op 6 mei 1432 werd het voltooide altaarstuk voor het eerst publiek tentoon gesteld tijdens de doopplechtigheid van Joos van Bourgondië, een zoon van Filips de Goede.

durer
Zondag 10 april 1521 – “Albrecht Dürer voor het veelluik met de Aanbidding van het Lam Gods door Hubert en Jan van Eyck“,  Pieter Frans de Noter en Felix de Vigne, ca. 1840, olieverf op doek. Rijksmuseum Twenthe, Enschede

In 1557 kreeg de Vlaamse renaissanceschilder Michiel Coxie van koning Filips II van Spanje de opdracht om een kopie te maken van het veelluik.

Tijdens de religieuze onlusten van 1566 werd het meesterwerk verborgen in de toren van de St Janskerk (St Baafs) en in het jaar daarop weer op zijn plaats gezet.

Toen de calvinisten (olv Van Hembyse en Van Rij­hove) in 1578 Gent veroverden, werd het polyptiek naar het stadhuis van Gent gebracht en men overwoog het via Willem van Oranje aan koningin Elizabeth van Engeland aan te bieden als dank voor haar steun aan de Reformatie in de Nederlanden. Josse Triest, heer van Lovendegem en afstammeling van de schenkers, verzette zich echter met succes tegen dit plan.

In 1584 keerde het schilderij terug naar Sint-Baafs en werd eerst in de kapel van Viglius geplaatst, voordat het in 1587 weer op zijn oorspronkelijke plek kwam.

1639 plaatsing van de marmeren afsluiting aan de Vijdkapel (gefinancierd door de families Triest en Borluut)

In 1781 bezocht Jozef II de stad Gent, waar hij Het Lam Gods bezichtigde. De “keizer-koster” stoorde zich, volgens de legende, aan de naaktheid van Adam en Eva. Om hem ter wille te zijn wer­den ze verwijderd.

In 1794 werden de vier grote middenpanelen tijdens de Franse overheersing onder Napoleon meegenomen naar Parijs en in het Louvre geplaatst, terwijl de zijpanelen werden opgeslagen in een magazijn naast de kapittelzaal. De panelen werden in 1815 teruggegeven en in 1816 opnieuw in hun oorspronkelijke staat samengesteld.

In december 1816 werden de zijpanelen – met uitzondering van de Adam- en Eva-panelen – door de kanunniken van de kathedraal verkocht aan een Brusselse handelaar voor de bespottelijke prijs van 3.000 gulden/florijnen (Zie verder).

Op 11 september 1822 woedde een brand in de Sint-Baafskathedraal. In de chaos probeerde men Het Lam Gods te redden. Door de haast brak het middenpaneel ‘de aanbidding van het Lam’ in tweeën. Een ingrijpende restauratie volgde, en in 1829 werd het retabel teruggeplaatst in de Vijdkapel.

De Adam- en Eva-panelen werden in 1861 door de Belgische staat verworven. popup afbeelding

Tijdens de Eerste Wereldoorlog, na de Duitse inval, wordt op 1 september 1914 het samengesteld polyptiek in veiligheid gebracht en verborgen in een privéwoning..

Hieruit blijkt (1920):

  1. dat de Sint-Baafskathedraal van het originele werk alleen nog het belangrijkste centrale deel bezit, namelijk De Aanbidding van het Lam Gods, samen met de drie grote figuren van God de Vader, de Maagd Maria en Johannes de Doper; (eigendom St Baafs)

  2. dat de bovenste panelen met Adam en Eva zich in het Koninklijk Museum van Brussel bevinden; (eigendom Belgische staat sinds 1861)

  3. dat de zes overige panelen in het museum van Berlijn zijn, waar ze in 1894 werden doormidden gezaagd om zowel de buiten- als de binnenkant te kunnen tentoonstellen. (thans eigendom Belgische staat, als herstelbetaling oorlogschade 14-18 ; Toevertrouwd aan St Baafs, dit werd bewerkstelligd door minister Destrée ‘om … ze in hun geheel te herstellen gelijkvormig den wensch der gevers en der kunstenaars’ en vastgelegd bij Koninklijk Besluit K.B. 20 augustus 1921 . Artikel 3 van het besluit vermeldt uitdrukkelijk dat de Kerkfabriek de verbintenis aangaat ‘het meesterstuk met alle wenschelijke zorgen te bewaren’

Vertaling van het voorwoord “L’Interprétation du Retable de Saint Bavon à Gand”
1920 – Kanunnik Gabriël Van Den Gheyn.

Het veelluik De Aanbidding van het Lam Gods’ geniet thans de bescherming van de onroerenderfgoedregelgeving als cultureel erfgoed van de Gentse Sint-Baafskathedraal. Daarnaast wordt het, als roerend cultureel erfgoed van uitzonderlijk belang, erkend als Vlaams topstuk onder het Topstukkendecreet.)

 

rechtvaardige rechters

Duitse periode (1816 -> 1821 Koning van Pruisen <=> 1920 – Verdrag van Versailles)

Op 19 december 1816 werden, met uitzondering van Adam en Eva, de zijluiken van het Lam Gods verkocht aan kunsthandelaar Lambertus Johannes Nieuwenhuijs voor 3000 gulden.

gazette van gent op 9 feb 1818

Via een in Aken (Duitsland) wonende Engelsman, kunstverzamelaar Edward Solly (1776 – 1844) popup afbeelding kwamen de zes zijluiken in 1821 in het bezit van de koning van Pruisen. Die stond ze af aan het Kaiser-Friedrichmuseum in Berlijn waar de zes houten zijpanelen van het Lam Gods in 1894 minutieus in dikte doormidden gezaagd popup afbeelding werden zodat men in totaal twaalf panelen kreeg. De bedoeling was alle panelen samen  in één zaal tentoon te stellen.rechtvaardige rechters

 Het Altes Museum voordat de panelen naar het Kaiser Friedrich Museum verhuisden.
De zes zijpanelen (Van Eyck 1434) met er boven het Michiel Coxcie middenpaneel (1559).
Zicht op de keerzijde was vanuit de zaal ernaast, aangezien de voor- en achterkant
van de panelen nog niet van elkaar waren gescheiden.

Intussen in de St Baafskathedraal

De Vijdkapel in 1912 (Foto ; Edmond Sacré externe link);

rechtvaardige rechters
De vier originele middenpanelen (Van Eyck 1432), de Michiel Coxcie externe-link zijpanelen (1559) en de aangeklede Adam en Eva van Victor Lagye externe-link (1861). Na het Verdrag van Versailles (1919), op 1 oktober 1920 werd het Lam Gods in de Vijdkapel opnieuw volledig in z’n originele staat hersteld.


rechtvaardige rechters

Verdrag van Versailles (1919)

rechtvaardige rechtersNa de Eerste Wereldoorlog, op 28 juni 1919, werd te Versailles het vredesverdrag ondertekend tussen de ‘Verbonden geassocieerde Mogendheden en Duitsland’.

In deel VIII artikel 247 van de uitvoerige tekst van dit vredesverdrag en het bijhorende protocol verbindt Duitsland zich ertoe om binnen de zes maanden na de inwerkingtreding van het verdrag de panelen van ‘De Aanbidding van het Lam Gods’ popup afbeelding en de panelen van de triptiek ‘Het Laatste Avondmaal’ popup afbeelding (Dirk – Dieric – Bouts, 1464-1468) aan België terug te bezorgen. De overdracht gebeurde op 2 juli 1920

Lees meer over Verdrag van Versailles (1919) externe link

rechtvaardige rechters

 

rechtvaardige rechters

 

1934 …

rechtvaardige rechters
St Baafsplein & St Baafskathedraal
Diefstal van de ‘Rechtvaardige Rechters’ en ‘St Jans de Doper’
... vandaag, 90 jaar, 11 maanden, 20 dagen geleden.

De diefstal vond plaats tussen 10 april 1934 na 19:00 uur ( gesloten door kerkbedienden Oscar Van  Bouchaute  & Alfons Hebberecht) en voor 11 april 1934 om 05:25 uur (aankomst Oscar Van Bouchaute). Er bestaan officiële getuigenissen over een lichtschijnsel die nacht (omstreeks 23:15 uur) in de St Baafskathedraal, zie tijdslijn interne link….

De zij ingang  die op het St Baafsplein uitgeeft wordt tegenaan gevonden …

 

rechtvaardige rechters
verhoor Van Bouchaute dd 11.04.1934 : “Ik heb toen vastgesteld dat de tong van het slot uit het slot stak“
(Foto: l’ Indépendance Belge – 1934)

 

rechtvaardige rechtersrechtvaardige rechters


Er bestaat geen enkel concreet en/of objectief gegeven die de dader(s) van de diefstal zou(den) kunnen identificeren.
 

De diefstal werd uitgevoerd met het oog op een afpersing.
Het motief? Een persoonlijk faillissement voorkomen ... zie onze analyse

 

rechtvaardige rechtersrechtvaardige rechters

 

11 april 1934 … de Rechtvaardige Rechters en de grisaille Johannes de Doper verdwenen … (Foto’s dd 11.04.34)

de Rechtvaardige Rechters en de grisaille Johannes de Doper verdwenenrechtvaardige rechters

 

opsporingsbericht 12 april 1934 diefstal lam gods

 

rechtvaardige rechters

 

Afpersing

De afpersingsbrieven

… klik in deze ↑ besturingsbalk op rechtvaardige rechtersvoor een ruimer beeld

Vertaling en context van deze brieven in de tijdslijn interne link

 

rechtvaardige rechters

 

De vermoedelijke uitvoerder : Arsène Goedertier 


Zijn laatste woorden …

DENDERMONDE, Vlasmarkt
zondag 25 november 1934 … 12:30 uur …

rechtvaardige rechters09 juli 1942 – Verklaring Georges (Jooris) DE VOS aan Oberleutnant Koehn popup afbeelding

 

Gevonden ten huize Goedertier, Wegvoeringstraat 5 Wetterenrechtvaardige rechters

 

De schrijfmachine (Depotticket St Pietersstation aangetroffen in de portefeuille van A.G.)

rechtvaardige rechters

 

 

Schriftvergelijking

rechtvaardige rechters

 

rechtvaardige rechters

 

De man Goedertier

rechtvaardige rechters

rechtvaardige rechters

Uitgebreidere lay-outs, foto’s en duiding zie De Zaak | Actoren | Arsène Goedertier interne link

 

rechtvaardige rechters
Familie Emile Goedertier (links Arsène als kind – rechter foto uit 1904)

rechtvaardige rechtersVan alle markten thuis … De nevenactiviteiten … schrijvend als financieel expert of kunstcriticus voor de regionale gazet, ex-koster, orgelist, tekenleraar, historicus, politieker, ontwerper, bankier, kunstschilder, wisselagent, speurder interne link, ondernemer, bestuurder interne link, voorzitter interne link,  directeur, redenaar, raadgever, investeerder …

rechtvaardige rechters

 

rechtvaardige rechters

 

rechtvaardige rechters
De huwelijksfoto (Melle, 04.11.1915) van Arsène Goedertier en Julienne Minne … achttien jaar en vijf maanden voor de strapatsen die hem beroemd of berucht hebben gemaakt …
rechtvaardige rechters
Op 35 jarige leeftijd

 

Bank Arséne Goedertier 1935 met Helderziende Lagrange
30 mei 1935 ; Bank – Wisselkantoor A. Goedertier te Wetteren  – De helderziendheid van de dame op foto is niet echt een onverdeeld succes gebleken …

 

rechtvaardige rechters
Woning en bank- wisselkantoor,

 

rechtvaardige rechters
Foto genomen op 28 januari 1934, enkele maanden voor de feiten … Arsène Goedertier is op dat ogenblik 57 jaar.
rechtvaardige rechters
28 januari 1934; Ziekenfonds “De Eendracht” interne-link viert zijn 25 jarig bestaan, Arsene Goedertier zittend derde van rechts.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

rechtvaardige rechters

 

Toenmalige bestaande kredietlijn bij de “Banque Nationale de Belgique” (autour de la cathédrale?) op naam van Arsène Goedertier twv 10.000 Bfr


Slechts twee afhalingen in eerste jaarhelft 1934 … 

Mogelijks en waarschijnlijk hield een eerste geldafhaling (d.m.v. Cheque ?) van 1.600 Bfr op Dinsdag 24 april 1934 (twee weken na de diefstal) verband  met de afpersing. Een eerste onbetwistbare en gekende handeling gebeurde op Zaterdag 28 april 1934; het huren van de schrijfmachine (borg: 1.500 Bfr) bij de firma UREEL, Vlaanderenstraat Gent (autour de la cathédrale) .

Een tweede en meteen ook laatste afhaling (400 Bfr) in die periode gebeurde op Donderdag 14 juni 1934, de dag van de voorziene inning van het losgeld bij Pastoor Meulepas in Antwerpen.

Bekijk de tijdslijn

 

rechtvaardige rechters

 

rechtvaardige rechters
Adhémar, zoon van Arsène, doet op 10.06.1934 in Wetteren z’n Plechtige Communie. Vier dagen later wordt de “commissie” bij Pastoor Meulepas in Antwerpen opgehaald.

 

rechtvaardige rechters

 

rechtvaardige rechters

Overlijdensbericht en doodsprentjerechtvaardige rechters

 

Arsène Goedertier
(23.12.1876 – 25.11.1934)

rechtvaardige rechters

Linker luik

Arsène Goedertier (1876-1934)
Julienne Minne (1884-1943)

Adhemar Goedertier (1922-1936)

Midden luik

Sophie Vander Eecken (1812-1894)
Emile Goedertier (1831-1911)
Marie-Cecile Wandels (1844-1896)
Adhemar Goedertier (1875-1909)
Alida Goedertier (1878-1913)

Rechter luik

Edmond Goedertier (1867 – 1913)
Marie Goedertier (1903-1930)

Alle kisten werden in volle grond begraven. Er was geen grafkelder aanwezig :
rechtvaardige rechters

Meer over Arsène Goedertier zie
Analyse | Actoreninterne link

rechtvaardige rechters

rechtvaardige rechters
rechtvaardige rechters
Enkele protagonisten …

rechtvaardige rechters

rechtvaardige rechters
Mgr. Honeré Coppieters (R) en Kanunnik Gabriël Van den Gheyn (L)

rechtvaardige rechters

rechtvaardige rechters
Paul Emile Janson tot november 1934 Minister van Justitie. “On ne traite pas avec les gangsters, nous ne sommes pas en Amérique.”
rechtvaardige rechters
Frans De Heem, Procureur des Konings te Gent. De eigenlijke leider van het onderzoek 2830/34 bij het Parket te Gent.
rechtvaardige rechters
Antoine Luysterborgh Onderzoeker van het eerste uur. Voerde nauwgezet de opdrachten uit die hem werden opgedragen door Pdk Frans Deheem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

rechtvaardige rechters

rechtvaardige rechters
Romain De Cock, geneesheer, stond Arsène Goedertier bij in z’n laatste levensmomenten in de woning van diens schoonbroer.
rechtvaardige rechters
Libertus Bornauw, geestelijke. Aanwezig bij het levenseinde van Arsène Goedertier. Werd geroepen om de laatste sacramenten toe te dienen.

rechtvaardige rechters

rechtvaardige rechters
Jooris De Vos, advocaat, Arsène Goedertier bekende … “Ik alleen weet waar het Lam Gods is
Deed de eerste zoeking in de woning van Goedertier.
rechtvaardige rechters
Joseph Van Ginderachter, toenmalig voorzitter van de rechtbank in Dendermonde. Voerde tussen 01 en 27 december 1934 het “discrete onderzoek”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

rechtvaardige rechters

rechtvaardige rechters
Oberleutnant Henry Koehn onderzocht tijdens WO II de diefstal en afpersing. “Koehn handelde in rechtstreekse opdracht van de Duitse minister van Propaganda Goebbels.” (wordt gezegd)
rechtvaardige rechters
Max Winders werkte, als voorzitter van de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen samen met Henry Koehn tijdens WO II

rechtvaardige rechters

rechtvaardige rechters
Karel Mortier, wordt gezien als de autoriteit en een van de belangrijkste onderzoekers in de naoorlogse geschiedenis. Zonder hem, Noël Kerckhaert en vooral ook Hilde Leynen was veel kennis verloren gegaan.
rechtvaardige rechters
Gaston De Roeck bracht in 2001/2002 de “stoutmoedige diefte van de Rechtvaardige Rechters” door middel van een mysterieuze website en een onderbouwde theorie terug in de publieke belangstelling.

 

 

 

Meer betrokkenen zie
Analyse | Wie is Wie

rechtvaardige rechters

Samenstelling Bisdom Gent 1934

rechtvaardige rechters

rechtvaardige rechters
Eerste kleurenafbeeldingen ‘Lam Gods’ gepubliceerd in 1921
Musée du Louvre, Parijs – Documentatie Germain Bazin : Originele foto

De eerste foto van het Lam Gods - De rechtvaardige Rechters in kleur

Seemanns Künstlermappen (Uitgeverij E.A. Seemann – Leipzig)

rechtvaardige rechters
Bandnr 39/40 Hubert u. Jan Van Eyck – Der Genter Altar

rechtvaardige rechters

Tegelijkertijd verscheen ook bij diezelfde uitgeverij E.A. Seemann De bibliotheek van kunstgeschiedenis” (B.D.K.).  Dit is een boekenserie met 84 titels en 88 nummers over visuele kunst.  Het eerste deel verscheen in 1921, in het midden van de inflatieperiode, en de reeks eindigde in 1925 met de komst van het bandnummer 88, hoewel aanvankelijk 500 volumes gepland waren. In deze reeks verschenen ook de werken van Max J. Friedländer.

De kleurenafbeeldingen voor de publicaties (Max J. Friedländer / Friedrich Winkler) werden vermoedelijk aangeleverd door de firma “Albert Frisch” uit Berlijn (D) in 1920.

 

rechtvaardige rechters

 

Ateliers Bressers en Blanchaert Gent tussen 1920 – 1930 :

rechtvaardige rechtersOok hier wordt een kleurenafbeelding gebruikt van de originele Rechtvaardige Rechters.

rechtvaardige rechters

Kopie ‘Rechtvaardige Rechters’
rechtvaardige rechters
Krantenartikel 15 december 1939
rechtvaardige rechters
Achterzijde kopie Rechtvaardige Rechters
rechtvaardige rechters
Josephus Maria Vander Veken (1872-1964)

 

 

 

 

 

 

 

“Jef” Vander Veken nam zelf het initiatief voor het maken van een kopie van het paneel van de Rechtvaardige Rechters, op basis van de kopie door Michiel Coxcie (gemaakt voor Filips II van Spanje tussen 1557-1559) en oude foto’s van het origineel. Van der Veken restaureerde eveneens de Madonna met kanunnik Joris van der Paele (1933) en Adam en Eva van het Lam Gods (1937).

 

rechtvaardige rechters

rechtvaardige rechters

 

rechtvaardige rechters
… de nerven van het eikenhouten paneel St Johannes de Doper zijn ook deze van de originele Rechtvaardige Rechters.

 

rechtvaardige rechters
1994 – Panorama
(Jean-Pierre Coppens) : de kijk van één bron op de diefstal en afpersing, hier en daar wat veronderstellingen en geromantiseerde feiten maar desalniettemin een goed globaal overzicht … (Hoewel ik het niet altijd eens ben met de analyse van Karel Mortier ; vooral dan omtrent het motief van de zaak en de gesuggereerde “complotten” ) 

rechtvaardige rechters

rechtvaardige rechters

 

rechtvaardige rechters

Geinspireerde kunst

rechtvaardige rechters

 rechtvaardige rechtersKunstwerken geinspireerd op “de stoutmoedige diefte“.  Heeft u een kunstwerk in privé bezit ? … een foto is steeds welkom !

Eén emailadres ; spoorloos@rechtvaardigerechters.be

 

 

Meer ? zie gevolg | geïnspireerde kunst

 

Streekproducten, gecatalogeerd onder de noemer “Kunst”

rechtvaardige rechters
De bieren kunnen per bak (6 RR – 6 SA – 6 JvE – 6 L’AM ) besteld worden.
Mail voor meer informatie !

 

 

De Rechtvaardigen Rechter popup afbeelding
Gouden Tripel – 7,9 %


Straffen Arsene popup afbeelding
Amber Quadrupel – 11,5 %


L’ Agneau Mystique popup afbeelding
Meesterlijk blond – 7,3 %


Jan van Eyck popup afbeelding
Triptiek tripel – 8 %

rechtvaardige rechters

—    Meer beelden …   —

rechtvaardige rechters