In dit gastenboek kan u, als u dat wenst, uw mening, ervaringen en tips delen …
Ja zelfs vragen stellen … probeer gerust de analyse onderuit te halen !
6 berichten.
Stel dat AG niet de dief is, maar slechts een medewerker voor een gefingeerde diefstal door de Gentse kanunniken om een groot financieel verlies op te lossen, omdat bij bekend worden van zo'n verlies de gelovigen hen niet langer legaten zullen doen toekomen. Gezien de kanunniken zelf geen brieven kunnen gaan posten, moet er een betrouwbare buitenstaander worden ingeschakeld.
Daar komt AG in beeld, die qua ontwikkeling en mobiliteit interessant is en wie men ook een niet te weigeren aanbod kan doen, namelijk steun in zijn politieke ambities. Weigert hij, dan weet hij dat die ambities nooit meer te realiseren zijn, want dan zal men hem daarin fnuiken. Die politieke ambities waren ook duidelijk bij zijn optreden in Dendermonde.
Hij was inderdaad de enige die wist hoe een en ander in elkaar stak en begreep dat zijn dood een probleem zou zijn. Daarom probeert hij op zijn sterfbed zijn vriend Joris als plaatsvervanger in te schakelen en hem te vertellen waar hij het bewijs vindt dat AG echt betrokken is bij de zogenaamde diefstal. Helaas ontbreekt AG de tijd om Joris meer duidelijkheid te verschaffen, waardoor die naar buiten brengt wat hem in vertrouwen is verteld en ook geen contact zoekt met het Gentse kapittel.
Gevolg: de gefingeerde diefstal wordt onmogelijk en het paneel dat het kapittel zelf ergens bewaard kan nooit meer boven water komen en is om veiligheidsredenen compleet vernietigd.
Ik zie Arsène niet in zijn eentje zo'n ingewikkelde kunstroof plegen, waarvoor ook enige achtergrondkennis nodig was. Maar er was door het kapittel niet gerekend op zo'n publieke interesse, waardoor ook de politie meer moeite deed. Dat heeft de zogenaamde teruggave vertraagd (er moest gewacht worden op afname van de publieke interesse) en werd voor Goedertier ook steeds gevaarlijker (iemand moest maar eens het lettertype van de schrijfmachine gaan onderzoeken en horen dat je zo'n machine makkelijk kon huren b.v.).
Het kostte hem ook steeds meer tijd, dus geld, waarvoor wellicht via die Antwerpse connectie hem een vergoeding werd gegeven. Die pastoor had zich al vaker met kunstwerken bezig gehouden. Hij had gezorgd dat glasramen uit de oude Sint-Laurentiuskerk gered werden en vandaag in de parochiekerk van Lint te vinden zijn - wat ook weinigen weten.
Natuurlijk, als morgen de Rechtvaardige Rechters worden teruggevonden is mijn suggestie foutief. Maar kan een kunstwerk echt zolang verborgen blijven zonder dat er ooit iemand bij toeval op stuit - al was het maar op sterk vergane resten?
Frits Schetsken, Antwerpen.
.
Daar komt AG in beeld, die qua ontwikkeling en mobiliteit interessant is en wie men ook een niet te weigeren aanbod kan doen, namelijk steun in zijn politieke ambities. Weigert hij, dan weet hij dat die ambities nooit meer te realiseren zijn, want dan zal men hem daarin fnuiken. Die politieke ambities waren ook duidelijk bij zijn optreden in Dendermonde.
Hij was inderdaad de enige die wist hoe een en ander in elkaar stak en begreep dat zijn dood een probleem zou zijn. Daarom probeert hij op zijn sterfbed zijn vriend Joris als plaatsvervanger in te schakelen en hem te vertellen waar hij het bewijs vindt dat AG echt betrokken is bij de zogenaamde diefstal. Helaas ontbreekt AG de tijd om Joris meer duidelijkheid te verschaffen, waardoor die naar buiten brengt wat hem in vertrouwen is verteld en ook geen contact zoekt met het Gentse kapittel.
Gevolg: de gefingeerde diefstal wordt onmogelijk en het paneel dat het kapittel zelf ergens bewaard kan nooit meer boven water komen en is om veiligheidsredenen compleet vernietigd.
Ik zie Arsène niet in zijn eentje zo'n ingewikkelde kunstroof plegen, waarvoor ook enige achtergrondkennis nodig was. Maar er was door het kapittel niet gerekend op zo'n publieke interesse, waardoor ook de politie meer moeite deed. Dat heeft de zogenaamde teruggave vertraagd (er moest gewacht worden op afname van de publieke interesse) en werd voor Goedertier ook steeds gevaarlijker (iemand moest maar eens het lettertype van de schrijfmachine gaan onderzoeken en horen dat je zo'n machine makkelijk kon huren b.v.).
Het kostte hem ook steeds meer tijd, dus geld, waarvoor wellicht via die Antwerpse connectie hem een vergoeding werd gegeven. Die pastoor had zich al vaker met kunstwerken bezig gehouden. Hij had gezorgd dat glasramen uit de oude Sint-Laurentiuskerk gered werden en vandaag in de parochiekerk van Lint te vinden zijn - wat ook weinigen weten.
Natuurlijk, als morgen de Rechtvaardige Rechters worden teruggevonden is mijn suggestie foutief. Maar kan een kunstwerk echt zolang verborgen blijven zonder dat er ooit iemand bij toeval op stuit - al was het maar op sterk vergane resten?
Frits Schetsken, Antwerpen.
.
Is er eigenlijk feitelijk en hard bewijs dat Arsène Goedertier effectief betrokken was bij de zaak? Is alles niet gebaseerd op de verklaring van Jooris De Vos? Kon die niet in echte Agatha Christie stijl de brieven gedumpt hebben bij AG? M.a.w. hebben we al die jaren een dwaalspoor gevolgd? Is D.U.A. iemand die Duitsland graag zag, en wraak wou nemen op België? Waarom zou je in de gevoelige tijd van collaboratie/opkomende nazisme je naam van Georges veranderen in Jooris? Omdat je opkijkt naar Van Severen? En moest het geld daarvoor dienen? Om een nieuwe politieke partij op te richten, naar analogie van wat er zich in Duitsland aan het afspelen was?
.
.
In het boek van Paul De Ridder is de theorie dat een 'vooraanstaande Gentse familie' (nog steeds) in het bezit zou zijn van het paneel. Robert Senelle (met wie De Ridder samenwerkte) beweerde bovendien dat hij in het bezit was van 'zeer gevoelige informatie over de Rechtvaardige Rechters'. Is deze theorie volgens jullie geloofwaardig? Indien ja, waarom doet het gerecht dan geen huiszoeking bij die familie? en als deze theorie zou kloppen, dan mogen alle andere theorieen (en boeken) naar de prullenmand, ja toch? Of toch niet? Overigens is de lijst met boeken op jullie site lang niet volledig. Een update zou welkom zijn.
.
.
Bedankt voor uw geweldige site!
Is er ooit een poging gedaan om het DNA te achterhalen en gebruiken? Bijvoorbeeld van dat achter de postzegels.
Met vriendelijke groet,
Bert van der Waal van Dijk
.
Dit is wat ik MG heb beloofd, AG's onschuld bewijzen en telkens we hem/haar een bezoek brachten glunderde hij/zij als ik vertelde dat er tot hier toe geen enkel bewijs is dat hij de diefstal heeft gepleegd.
De afpersing ? Maakt hem niet medeplichtig aan de diefstal op zich.
Nergens op de site zal u een persoonlijke mening vinden... Misschien is deze gastenboek de ideale plaats om dit toch te doen:
Arsene Goedertier had ontegensprekelijk met de zaak te maken maar verdient het niet om zomaar zonder bewijs als "de dief" de geschiedenis in te gaan. Ook hij verdient het voordeel van de twijfel ... eeuwig ... Dus zeg en schrijf in de toekomst "de vermoedelijke afperser" in plaats van "de dief"...
Arséne Goedertier is de afperser en handelde in deze alleen.
Hij is geen doorwinterde crimineel maar veeleer het 'slachtoffer' van zijn zelfingenomen ijdelheid, meer dan een vleugje wanhoop, overtuigd van zichzelf, z'n intellect, zijn kunnen en ... van z'n "("speurders")mentaliteit" ... of misschien wel vooral (in alle senario's ; uiteindelijk) z'n verantwoordelijkheidszin en loyaliteit (hoe raar het ook klinkt) ...
"ne specialen mensch" zoals zijn tijdsgenoten hem omschreven ... en volgens zijn broer Valére; “hij was rap” ... vandaar misschien deze strapatsen.
Lees in de tijdslijn (item: Einde Duits onderzoek -17.09.1943) de conclusie van Henry Koehn, de Duitse onderzoeker; ... ik ben, na grondige studie en analyse, ... ik weet het niet, 'k ben in het geheel niet overtuigd ... ik twijfel heel sterk en wel omdat Koehn zijn conclusie baseert op een "roddel" (politieke afrekening Van De Wiele - Van Cauwelaert?), gekoppeld aan "wishfull thinking" van Julienne Minne en zijn interpretatie van de laatste woorden van A.G. (lees hier)...
De combinatie van een maatschappelijke stand hoog te houden (hoe toepasselijk ... "de eer van een der meest achtbare families" - brief 4) , een ontwikkelde "speurders"mentaliteit , de tot de verbeelding sprekende figuren als "Arséne Lupin", "M. Gordon", of misschien wel geïnspireerd door Adam Worth (kunstdiefstal Hertogin van Devonshire - Londen 1876), de heel rijke geest ("specialen mensch"), de persoonlijke en vooral onrechtstreekse gevolgen van het Plantexel debacle (“hij was rap”), misgelopen leningen en ernstige liquiditeitsproblemen zijn in ieder geval een gevaarlijke cocktail om tot zo'n (spectaculaire) daad denken te moeten overgaan... het is niet onmogelijk dat Arséne Goedertier ALLES ALLEEN heeft bedacht en uitgevoerd ... de chronologie heeft er alle schijn van.
"ne specialen mensch", de bergplaats navenant ...

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... Arséne Goedertier overtreft Arséne Lupin ...

De bergplaats ?
Laten we aannemen dat de RR zich nog steeds in de initiele bergplaats bevinden ... (Wat mijn mening is, alle theorieën ten spijt ...)
Om een inzicht te krijgen in een mogelijke bergplaats moeten we, los van de beweegredenen van de diefstal, m.i. uitgaan van twee mogelijkheden;
- ... AG was fysiek aanwezig bij de diefstal
- ... AG was NIET fysiek aanwezig bij de diefstal (werd er later bij betrokken of was de opdrachtgever)
In het tweede geval lijkt het heel onwaarschijnlijk (Brief 1 - 30 april '34 - "Ik alleen weet ...", Brief 12 - 20 september '34 - "een gedeelte van ipv het gehele paneel SJ" en Brief 14 - na 01 november'34 - "materiële onmogelijkheid" ) dat het paneel zich in het St Baafs (of rechtstreeks gerelateerd) zou bevinden. Hieruit volgt dat het paneel kort na de diefstal moet zijn ondergebracht op een plaats die voldoet aan een aantal criteria.
De (terrein)kennis, alle verschillende aspecten van veiligheid, de anonimiteit, ja, zelfs eventueel "schuldinzicht" (Citaat AG "verplaatst is niet gestolen" / brief 13 : "Ik was mijn handen en ik vertrek, met gerust gemoed ..."/ sterfbed; "mijn geweten is gerust"") en de mogelijkheid tot handelen moet in die periode voor handen zijn geweest ... voeg daarbij nog de verklaringen en handelingen uit de onmiddellijke omgeving (echtgenote, broer, ... ) van A.G.
In deze site zit een locatie (weliswaar geen exacte, punctuele bergplaats) in de omgeving van de St Baafskathedraal - "Je chercherait autour de St-Bavon (of autour de la cathédrale)" | "Déplacer n'est pas voler"- die volledig voldoet aan de tweede mogelijkheid. Waarom deze realistische locatie nooit werd onderzocht/belicht is voor mij een raadsel en verdient nader onderzocht te worden ... (vooral waarom deze plaats nooit in het vizier is gekomen, niettegenstaande de bestaande linken )
Wil je weten waar ? Speel het Stadsspel

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... Volg dit verhaal ook op facebook : fb.com/recht.vaardige.ers