Verdrag van Versailles (1919)
Lees meer over Verdrag van Versailles (1919)
Diefstal van de Rechtvaardige Rechters en St Jans de Doper
... nu 88 jaar, 9 maanden, 16 dagen
geleden.
De diefstal vond plaats tussen 10 april 1934 na 19:00 uur ( gesloten door kerkbedienden Oscar Van Bouchaute & Alfons Hebberecht) en voor 11 april 1934 om 05:25 uur (aankomst Oscar Van Bouchaute). Er bestaan officiële getuigenissen over een lichtschijnsel die nacht (omstreeks 23:15 uur) in de St Baafskathedraal, zie tijdslijn….
Er bestaat geen enkel concreet en/of objectief gegeven die de dader(s) van de diefstal zou(den) kunnen identificeren. Er bestaat geen enkel bewijs dat de enige geïdentificeerde in de volledige zaak, de vermoedelijke afperser (Arséne Goedertier), rechtstreeks of onrechtstreeks actief betrokken was bij de diefstal.
11 april 1934 … de Rechtvaardige Rechters en de grisaille Johannes de Doper verdwenen … (Foto’s dd 11.04.34)
Afpersing
… klik in deze ↑ besturingsbalk op voor een ruimer beeld
Vertaling en context van deze brieven in de tijdslijn
De vermoedelijke uitvoerder : Arséne Goedertier
Uitgebreidere lay-outs, foto’s en duiding zie Analyse | relatieschema’s

Van alle markten thuis … De nevenactiviteiten … schrijvend als financieel expert of kunstcriticus voor de regionale gazet, ex-koster, orgelist, tekenleraar, historicus, politieker, ontwerper, bankier, kunstschilder, wisselagent, speurder, ondernemer, bestuurder, voorzitter, directeur, redenaar, raadgever, investeerder …












Toenmalige bestaande kredietlijn bij de “Banque Nationale de Belgique” (autour de la cathédrale?) op naam van Arséne Goedertier twv 10.000 Bfr
Slechts twee afhalingen in eerste jaarhelft 1934 …
Mogelijks en waarschijnlijk hield een eerste geldafhaling (d.m.v. Cheque ?) van 1.600 Bfr op Dinsdag 24 april 1934 (twee weken na de diefstal) verband met de afpersing. Een eerste onbetwistbare en gekende handeling gebeurde op Zaterdag 28 april 1934; het huren van de schrijfmachine (borg: 1.500 Bfr) bij de firma UREEL, Vlaanderenstraat Gent (autour de la cathédrale) .
Een tweede en meteen ook laatste afhaling (400 Bfr) in die periode gebeurde op Donderdag 14 juni 1934, de dag van de voorziene inning van het losgeld bij Pastoor Meulepas in Antwerpen.


Overlijdensbericht en doodsprentje
Arséne Goedertier
(23.12.1876 – 25.11.1934)
Linker luik
Arséne Goedertier (1876-1934) |
Midden luik
Sophie Vander Eecken (1812-1894) |
Rechter luik
Edmond Goedertier (1867 – 1913) |
Alle kisten werden in volle grond begraven. Er was geen grafkelder aanwezig :
Meer beelden zie
Analyse | Beeldarchief









Enkele protagonisten …










Deed de eerste zoeking in de woning van Goedertier.














Meer betrokkenen zie
Analyse | Wie is Wie
Samenstelling Bisdom Gent 1934








Eerste kleurenafbeeldingen Lam Gods gepubliceerd in 1921
Musée du Louvre, Parijs – Documentatie Germain Bazin : Originele foto
Seemanns Künstlermappen (Uitgeverij E.A. Seemann – Leipzig)


Tegelijkertijd verscheen ook bij diezelfde uitgeverij E.A. Seemann “De bibliotheek van kunstgeschiedenis” (B.D.K.). Dit is een boekenserie met 84 titels en 88 nummers over visuele kunst. Het eerste deel verscheen in 1921, in het midden van de inflatieperiode, en de reeks eindigde in 1925 met de komst van het bandnummer 88, hoewel aanvankelijk 500 volumes gepland waren. In deze reeks verschenen ook de werken van Max J. Friedländer.
De kleurenafbeeldingen voor de publicaties (Max J. Friedländer / Friedrich Winkler) werden vermoedelijk aangeleverd door de firma “Albert Frisch” uit Berlijn (D) in 1920.
Ateliers Bressers en Blanchaert Gent tussen 1920 – 1930 :
Kopie Rechtvaardige Rechters






“Jef” Vander Veken nam zelf het initiatief voor het maken van een kopie van het paneel van de Rechtvaardige Rechters, op basis van de kopie door Michiel Coxcie (gemaakt voor Filips II van Spanje tussen 1557-1559) en oude foto’s van het origineel. Van der Veken restaureerde eveneens de Madonna met kanunnik Joris van der Paele (1933) en Adam en Eva van het Lam Gods (1937).
1994 – Panorama : de kijk van één bron op de diefstal en afpersing, hier en daar wat veronderstellingen (oa geen enkel bewijs of aanwijzing nopens de dader(s) van de diefstal in de St Baafskathedraal) en geromantiseerde feiten maar desalniettemin een goed globaal overzicht …
Geinspireerde kunst
Eén emailadres ; spoorloos@rechtvaardigerechters.be


Streekproducten, gecatalogeerd onder de noemer “Kunst”
“De Rechtvaardigen Rechter”
Gouden Tripel – 7,9 %
—
“Straffen Arsene”
Amber Quadrupel – 11,5 %
Meer ? zie gevolg | geïnspireerde kunst