Diefstal
De diefstal vond plaats tussen 10 april 1934 na 19:00 uur ( gesloten door kerkbedienden Oscar Van Bouchaute & Alfons Hebberecht )
en voor 11 april 1934 om 05:25 uur (aankomst Oscar Van Bouchaute).
Er bestaat geen enkel concreet en objectief gegeven die de dader(s) zou(den) kunnen identificeren. Er is geen enkele aanwijzing (laat staan bewijs) dat de enige geïdentificeerde in de volledige zaak, de afperser (Arséne Goedertier), rechtstreeks of onrechtstreeks actief betrokken was bij de diefstal.
Foto op 11 april 1934, … de Rechtvaardige Rechters en de grisaille Johannes de Doper verdwenen …
Afpersing
Een mogelijke eerste indicatie is het openen van een kredietlijn tvw 10.000 Bfr met een looptijd van 6 maand (Vervaldag 25 juni 1934) op Dinsdag 26 december 1933.
Mogelijks en waarschijnlijk hield een eerste geldafhaling van 1.600 Bfr op Dinsdag 24 april 1934 (twee weken na de diefstal) verband met de afpersing. De eerste onbetwistbare en gekende handeling gebeurde op Zaterdag 28 april 1934; het huren van de schrijfmachine (borg: 1.500 Bfr) bij de firma UREEL, Vlaanderenstraat Gent.
Bekijk de tijdslijn …
De uitvoerder : Arséne Goedertier

Van alle markten thuis … De nevenactiviteiten … schrijvend als financieel expert of kunstcriticus voor de regionale gazet, koster, orgelist, tekenleraar, historicus, politieker, ontwerper, bankier, kunstschilder, wisselagent, speurder, ondernemer, bestuurder, voorzitter, directeur, redenaar, raadgever, investeerder …







Overlijdensbericht en doodsprentje
Arséne Goedertier
(23.12.1876 – 25.11.1934)
Linker luik
Arséne Goedertier (1876-1934) |
Midden luik
Sophie Vander Eecken (1812-1894) |
Rechter luik
Edmond Goedertier (1867 – 1913) |
Alle kisten werden in volle grond begraven. Er was geen grafkelder aanwezig :
Eerste kleurenfoto’s Lam Gods gepubliceerd in 1921
Musée du Louvre, Parijs – Documentatie Germain Bazin : Originele foto
Seemanns Künstlermappen (Uitgeverij E.A. Seemann – Leipzig)

Tegelijkertijd verscheen ook bij diezelfde uitgeverij E.A. Seemann (Geemann ?) “De bibliotheek van kunstgeschiedenis” (B.D.K.). Dit is een boekenserie met 84 titels en 88 nummers over visuele kunst. Het eerste deel verscheen in 1921, in het midden van de inflatieperiode, en de reeks eindigde in 1925 met de komst van het bandnummer 88, hoewel aanvankelijk 500 volumes gepland waren. In deze reeks verschenen ook de werken van Max J. Friedländer.
De kleurenfoto’s voor de publicaties (Max J. Friedländer / Friedrich Winkler) werden vermoedelijk aangeleverd
door de firma “Albert Frisch” uit Berlijn (D) in 1920.
Ateliers Bressers en Blanchaert Gent tussen 1920 – 1930 :
Ook hier wordt een kleurenfoto gebruikt van de originele Rechtvaardige Rechters.
Kopie Rechtvaardige Rechters


Vander Veken nam zelf het initiatief voor het maken van een kopie van het paneel van de Rechtvaardige Rechters, op basis van de kopie door Michiel Coxcie gemaakt voor Filips II van Spanje en oude foto’s van het origineel. Van der Veken restaureerde eveneens de Adam en Eva van het Lam Gods (1937).
Gerelateerd





